Discopass!

Nu ska jag och Albin bege oss till gymmet. Jag har ju inte kört styrka på 2 veckor ca... Rätt länge. Vill fortfarande fokusera på kondition och egentligen är det inte alls ultimata att köra kondition och styrka under samma pass men nu får det bli så helt enkelt. Har tänkt köra axlar och sen springa. Finns tusen teorier hur man bör lägga upp ett pass som ska innehålla både kondition och styrka och jag är ingen träningsguru men kör på det jag tycker låter mest logiskt. Börjar med styrkan och avslutar med kondition.
 
 
Förenklat:  Kroppen tar energin från kolhydrater som lagras som glykogen i levern och det är just glykogendepåerna som används då din kropp behöver energi. Det är inte förren de depåerna är tömda kroppen börjar använda sig av fett som energikälla. Kortfattat; om jag springer 30min springer jag på energin från kolhydrater, de är inte för det tar slut kroppen tar energin från fett. Så om jag sprungit en halvtimme och tömt mig på kolhydrater som energi och sen ska gå och mata med vikter är det inte så stor sannolikhet att jag kommer orka lika mycket som annars då kroppen vid styrketräning föredrar att utvinna energi från kolhydrater. Dessutom har jag inte bränt lika mycket fett som jag skulle kunnat om jag vände på steken. Om jag istället börjar med styrkan där kroppen föredrar att utvinna energi från kolhydrater och sen avslutar med kondition borde det ju teoretiskt vara bättre för fettförbränningen eftersom då glykogendepåerna är tömda använder kroppen fett som energi. 
 
 
Ja, som sagt jag är inte så kunnig inom detta men går ofta på vad jag själv tycker verkar mest logiskt. 
Nu hoppas jag på ett riktigt bra träningspass, behöver det efter denna onyttiga helg!!
 
haha så sant! Jag är tvärtom. Jag är mer osäker. Säger hellre jag vet inte än att jag är 110% säker, då jag kanske inte är det. Men vissa är annorlunda. Än fast de inte alls har studerat vissa ämnen eller så tror de så hårt att de kan ALLT om ALLT. Sånt kan störa mig riktigt jävla mycket. Det är ju heller inte bra att vara lika osäker som jag kan vara men faktiskt är jag hellre sån är en skrytmåns som tror jag kan allt. 
 



Kommentarer
Postat av: Charlotta Hägg

Sv: Tack så jättemycket! :) och väldigt intressant inlägg! Jag börjar alltid med löpbandet men det är mest för att värma upp liksom.. har aldrig tänkt att göra det på något annat sätt men nu när jag läser detta så kommer jag nog att vända på det framöver :) KRAM

2014-04-20 @ 14:28:33
URL: http://charlottahagg.blogg.se/
Postat av: Jessica

Varsågod! Ja, det var supertrevligt :D

2014-04-20 @ 15:13:01
URL: http://jessicaas.webblogg.se
Postat av: Sarah Persson

Åh nej , det är det värsta som finns!

2014-04-20 @ 17:42:02
URL: http://sarahmargareta.blo.gg/
Postat av: Isadora

- Åh, tack så mycket! :)

2014-04-20 @ 17:53:05
URL: http://isadoraekenbergs.blogg.se
Postat av: Frida

Jag tycker också att det verkar mest logiskt att köra styrka först och sedan kondition :)

2014-04-20 @ 18:32:02
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: linda

älskar bilden

2014-04-20 @ 23:31:56
URL: http://www.nattstad.se/LindaLinnros

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback